خانه و آشپزخانه

چگونه در 5 دقیقه به وسیله قهوه جوش یه قهوه با کیفیت ولی ارزون درست کنیم؟

قهوه جوش

قهوه جوش از لوازم کاربردی و پرطرفدار آشپزخانه است. سال‌ها است قهوه به عنوان یکی از اصلی‌ترین و پرطرف‌دارترین نوشیدنی‌های گرم، مهمان خانه‌های ما شده است. این نوشیدنی علاوه بر طعم خوب و دلچسب، از خواص بالایی نیز برخوردار است.

هرساله دستورهای گوناگون و وسایل مختلفی برای تهیه آن ارائه می‌شود. این روز‌ها انواع دستگاه‌های دستی، گازی و برقی برای تهیه بهتر و آسان‌تر این نوشیدنی در بازار به‌چشم می‌خورد.

در این مقاله می‌خوانید:

ورود قهوه به ایران

اغلب ایرانیان به غلط تصور می‌کنند مصرف چای در ایران سابقه طولانی‌تری نسبت به قهوه دارد. از حضور چای در ایران چیزی حدود ۱۳۰ سال بیشتر نمی‌گذرد درحالی‌که ورود قهوه از دوران صفویه یعنی چیزی حدود ۵۰۰ سال پیش آغاز شده است.

در آن دوران زائران مکه برای اولین بار این دانه خوراکی را با خود به ایران آورده و به مردم معرفی کردند. این ورود با استقبال گرم ایرانیان روبه‌رو شد و برای همیشه به یکی از اصلی‌ترین نوشیدنی‌ها تبدیل شد.

انواع قهوه

به طور کلی دو نوع دانه قهوه به نام‌های عربیکا و روبوستا کشت می‌شود که در سال‌های اخیر به گونه‌های مختلف فرآوری شده و به بازار عرضه می‌شود. طعم‌ها و روش‌های مختلف دم کردن این نوشیدنی موجب جذب طرف‌داران و افزایش تقاضا شده است.

دم کردن قهوه

این روز‌ها روش‌های زیادی برای دم کردن این دانه قهو‌ه‌ای خوش‌بو وجود دارد. اما عده زیادی هنوز به روش‌های سنتی و اصیل آن را دم کرده و می‌نوشند.

دستگاه‌های متنوع برقی و دستی برای دم کردن قهوه به بازار آمده که انواع قهوه ‌جوش دستی به دلیل قیمت مناسب و سهولت استفاده، طرف‌داران بیشتری دارد.

خواص قهوه:

قرن‌ها مردم در حالی از این نوشیدنی استفاده می‌کردند که از خواص بی‌نظیر آن بی‌اطلاع بودند. با پیشرفت علم دانشمندان به فواید این نوشیدنی پی بردند. از مهم‌ترین خواص آن:

  • بالابردن توان جسمی
  • کاهش وزن
  • بالابردن سطح هوشیاری
  • کمک به سلامت کبد
  • جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سکته
  • پیشگیری از ابتلا به پارکینسون و آلزایمر
  • منبع غنی آنتی‌اکسیدان
  • پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲

و ده‌ها ویژگی ممتاز دیگر نیز از خواص این دانه شگفت‌انگیز است.

 چگونه در ۵ دقیقه یه قهوه با کیفیت ولی ارزون درست کنیم؟

اغلب ایرانی‌ها با استفاده از قهوه جوش روگازی و با روش زیر قهوه درست می‌کنند:

ابتدا به میزان مورد نیاز قهوه و آب سرد در قهوه‌­جوش ریخته و خوب هم می‌زنیم. (در صورت تمایل کمی شکر نیز به مواد فوق اضافه کرده و روی شعله ملایم قرار می‌دهیم). هنگامی‌که دمای مخلوط به‌دست‌آمده به نقطه جوش رسید و روی آن شروع به کف کردن کرد، شعله را خاموش کرده و آن را سرو می‌کنیم.

نکته: دقت کنید قبل از جوش آمدن، قهوه جوش را از روی شعله بردارید.

اسپرسوساز دستی

یکی از جدید‌ترین نوع تهیه قهوه، اسپرسو است که طرفداران زیادی خصوصاً بین جوانان دارد. این روش تهیه ایتالیایی، غلیظ‌ترین و بیشترین طعم را به مصرف‌کننده منتقل می‌کند.

برای تهیه این نوشیدنی به دستگاه مخصوص آن نیاز است که در انواع برقی و دستی در بازار موجود است. به اسپرسوساز دستی موکاپات یا موکاپاد می‌گویند.

قهوه‌ای که از موکاپات

به‌دست می‌آید از نظر کیفیت و طعم، با اسپرسو برابری می‌کند.

مزایای قهوه جوش و اسپرسوساز دستی

  • قابل استفاده بودن در پیک‌نیک و مکان‌های تفریحی
  • شستشوی آسان
  • تهیه قهوه‌ای غلیظ و با رایحه
  • حفظ گرما به وسیله بدنه آلومینیومی
  • قابلیت حمل آسان
  • تهیه سریع

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات:

ابتدا آب (بهتر است از آب سرد استفاده کنید) را در محفظه پایین دستگاه ریخته و پودر قهوه نرم را در سبد بالای آب قرار داده و روی حرارت می‌گذاریم. هنگامی‌که آب جوش بیاید، بخار آب به سمت بالا آمده و از سبد عبور می‌کند. در این مرحله عصاره قهوه به سمت محفظه بالایی می‌رود.

نوشیدنی به‌دست‌آمده در این روش بسیار غلیظ و همراه با رایحه است.

کلام آخر

این روز‌ها همه ما به دنبال خوراکی‌های سالم و طبیعی با دستور تهیه آسان و سریع هستیم. در این میان نوشیدنی‌های گرم به دلیل انتقال حس آرامش به افراد، طرف‌داران زیادی دارند.

تهیه قهوه‌ای گرم و دلچسب با استفاده از قهوه جوش روگازی، بسیار آسان و سریع است. این نوشیدنی گرم، علاوه بر خواص بی‌نظیری که برای بدن دارد، گرمی و نشاط را نیز به محیط خانه هدیه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *